Capona & Linnea

Alla inlägg under november 2013

Av Linnea - 29 november 2013 22:09

Av Linnea - 29 november 2013 16:57

Haj!:)

Idag har allt varit som vanligt förutom att vi hade prov i idrott. Det handlade om idrottskador. Det var inte så roligt men ja. Det gick sådär. Tror jag hade rätt på alla frågor. Inte säker men ja. Annars helt vanlig fredag. Ska bara slappa ikväll. Jag ska försöka knopa ihop en inlägg om Cecar i helgen. Tyckte ni om inlägget om Capona?? Komentera!!

I helgen ska jag rida Capona och antagligen Cecar.:) Ska bli skojjit att rida ige eftersom jag inte ridit sen i tisdags. Red Capona i söndags och Cecar i tisdags. Ska fixa åt Rejsab i morrn. Städa och så ska han få komma ut o busa i skogen och kanske hoppa nån stock. Alltså Rejsab är min kanin. Men ja det är mat nu så vi syns heerrå!!:)

Av Linnea - 29 november 2013 15:00

Capona
f. 2000
Mamma: Tusselia Pappa: Fourwinds Flashjack

Capona kom till mig i Februari 2012. Det var fortfarande vinter o bitande kallt. Min moster skickade en bild på en liten vit söt ponny i en utav hennes boxar till min mamma. Jag vart överlycklig o ville genast dit o träffa henne. Då red jag på ridskola och lite på min mosters häst. Vi åkte dit nån dag efter och jag vart helt till mig när jag såg henne genom stalldörren och hon tittade in. Såååååå gudomligt söt. Jag kunde inte hålla mg och gick direkt fram och klappade. Jag minns den dagen som igår.. Vi red upp på gräsvägen och ut på åkern som då vart täckt av snö. Vi travade över den och det var underbart. Sen red vi genom skogen hem. Det var underbart att sitta på den hästen. Jag kände direkt hur vi klickade. Jag red henne några gånger sen galopperade jag på henne för första gången. PÅ samma åker med snö på i solnedgången. Helt magiskt. När jag tröck till med skänkeln så bockade hon det första hon gjorde. Då far en tanke genom mitt huvud. "Nej!Tänk om hon bara bockar vad jag har och göra då."  Men hon gorde det bara en gång sen galopperade hon hur glatt som helst. Underbart i den solnedgången. Sen skulle vi då börja rida på bana. Hon hade över huvudtaget aldrig vart på en ridbana. Hon var bara riden ibland inte ofta och så menar jag Inte ofta. Mest stått i hagen och bara varit. Hon var spinkig inga muskler alls. Men vi red på banan men när vi skulle galoppera stog hon bara där och bockade bara studdsade hon gick inte fram bara stog och hoppade. Min moster är liten så hon hoppade upp och då fattade hon galopp och galopperade. Men vi vet ju varför. Ägaren var ju vuxen och hon är liten men är väldigt stor på Capona så Capona hade vant sig vid att benen är nere vid knäna när hon reds.  Så hon galopperade inte alls på banan. Men hon hade ju aldrig vart på en bana förut. Så det var inte så konstigt. När vi höll på att trilskas med det så sparkade Capona min moster på knogen när min moster skulle hjälpa mig få Capona i galopp. Sen sparkade Capona henne i gången i stalle också. Capona är fortfarande dum o sur i gången i stallet i hel het. Hon små sparkar ibland hotar med bakbenen. Hon är ingen lät ponny. Efter ett tag in på sommaren började jag träna på vår ridklubb. Började med dressyr. Allt mäjligt var knasigt. Galoppera fick vi börja med att bara galoppera på fyrkantsspåret. Det får vi även göra än idag ibland. Allt möjligt. Hon har aldrig gått i form hon kan inte gå på tygeln. Det tränar vi på idag. Men nu är det såååå nära att hon går på tygeln! Jag har kämpat med det sen i våras. Iaf så hoppade vi lite lågt hemma sen senare in på sommaren. Det funkade ganska braoch hon hoppade om jag kom i trav och ävaen i galopp. Men vi skulle börja på hoppträningar då började vårat  svåraste moment. Hon kom i galopp mot hindret tvärvägrade att fortsätta galoppera och bröt av till trav. Sen travade hon fram en bit och totalt vägrade att trava och det blev skritt över hindrena. Hon galopperade vidare efter hindret det höll vi på med lääääääänge. En gång gick det jätte bra och hon var pigg och kom i galopp på alla hinder. Hoppade 40 cm kanske men det var högt då. Sen efter den gången fortsatte hon att bråka. Men tillslut började hon ge med sig och vi hoppade väldigt bra. Allt gick super. Sen har vi tränat och tränat och tränat och nu har vi komit hit tills vi är idag. Vi har hoppat 60 cm på tävling. Hemma har vi hoppat 75 cm. I sommras åkte jag till Terp på ridläger med Capona. Vi hade kul och allt funkade bra.  Vi vann klubbens trail tävling. Det var både at hand altså på marken med hästen och sedan på ryggen på hästen. Jag vann båda de klasserna och är sjukt stolt över 2 blågula rosetter!! Helt grymt vad vi har utvecklats på så kort tid!  Ni som undrar har vi bara henne på låns men vi får låna henne hur länge vi vill och gratis desseutom!!<33   

Det här var bland de första hoppträningarna kolla bara hur liten och tunn hon är!

 

Det här var typ första tävlingen tror jag. Såklart var vi felfria. Hon river aldrig och hon stannar aldrig heller!:) Men det är nog tackvare att jag börjar på 40-50cm.

 

Älskar denhär bilden!<3<3<33

 

Den här bilden är också fiin!!

 

Suddig men annars cool bild från i slutet av sommaren!<3

 

I Våras på en snitzeljakt på klubben.<3

 

Detta va nu i höstas.

 

Likadant med den här också nu i höstas.

 

Detta var sista dressyrträningen i år.


Släppte detta redan nu var så sugen på att göra om Capona. Cecar kommer också men kanske om några/någon vecka!:)


Av Linnea - 28 november 2013 18:11

Hej!:)

Idag har det inte hänt mycket. (som alla andra dagar)

Började med Matte första timmen.. Sen efter rasten så hade vi svenska och vi garvade ganska mycket den lektionen!! Haha till och med vår lärare!  

Efter det så vare lunch och rast sen läste en lärare högt ur våran högläsnings bok. Boken heter "God natt Mr Tom" . Den är väl ganska bra. Tanken är att vi ska kolla på filmen när vi läst boken. Sen åkte vi till Frösan. Jag har spanska som jag provar just ´nu har provat franska och tyska också. Men jag ska ta Tyska till våren. Iallafall så hade jag spanska nu. Sen kl 2 samlades vi utanför matsalen och fick veta våran nya inrikting. Vi får proa på alla inriktningar också. Så jag fick Matte, teknik och fysik. Det är en inrkting alltså. Läraren heter Alborz. Haha udda namn. Men det är tröök. Han pratar bara om allt haha inget annat händer mer än att han står där o pratar om ditten och datten. Så ja. HAr käkat och pluggat in glosor nu. ska öva till provet vi har imorrn också. Vi har prov på idrottskador. Är inte bra på det men ja. Det är ju inte jag som väljer vad som ska göras och inte.


Men annars händer inget speciellt.. Men ja. Vi hörs väl herrå!


Av Linnea - 27 november 2013 21:21

Har varit en helt vanlig dag idag. Inget direkt jobbigt. Så chill dag helt enkelt. Imorgon så är det frösan. Sen öva glosor när jag kommer hem. På fredag skulle jag inte rida! :'( Så u helgen ska jag rida Capona o förhoppningsvis Cecar också! ;-) Men ja vi hörs herrå!!

Av Linnea - 27 november 2013 16:42

Jag har tagit bilderna själv hemma hos mig idag! :-)

Coola va??
Uppdaterar senare idag!;-)

Av Linnea - 26 november 2013 19:18

Heej!!:)

Imorse så kom inte bussen.. Haha så jag fick åka med en annan. Den som skulle köra till söder hade kört till norr.. Så det var 2 bussar på norr och ingen på söder. Haha. Mn vi kom till skolan i tid iaf. Började med svenska sen slöjd sen hade vi matte diagnos det gick väl bra med den. Sist hade vi bild. Ganska tråkig dag i skolan. Sen efter skolan åkte jag till Cecar. Jennie ( www.jennieofsweden.se ) åkte vid tre så jag fick rida själv. Det gick inte bra!:/ Han var laaat, dum och envis! Haha samma gammla Cecar. Jaja det gick väl sådär red mycket volter och la upp en sol fjäder med bommar  i en volt. Så vi körde det tillsammans. Hade ett litet hinder uppe också hoppade det några gånger men han stannade och gick över och rev varenda gång!! Men sen kom han i trav men då löft han inte alls på benen så bommen låg på marken igen. Bara att hoppa av (igen) och lägga upp det. Kom i galopp också då hoppade han nån gång utan att riva. Jag höjder ribban lite han hoppade faktiskt ganska bra över det. Sen sänkte jag igen efter att ha hoppat de ungefär 3gånger. Han sket fullständigt i vad jag sa till om efter ett tag o låtsades att han var jätte rädd för nånting. Fast det egentligen inte var något där. Men gjorde nån skänkelvikning det gick rätt bra faktiskt!:) Men sen red jag upp i en backe och körde lite backträning. Jag hade tänkt att galoppera upp en gång men abslout nej det gick inte över huvud taget! Men travade upp några gånger sen fick det räcka.

 

Bild från i sommras!:)


Imorrn vet jag inte vad jag ska göra.. Ja inge speciellt händer tror jag.

Rösta i omröstningen!!!


Hoppas ni hare bar så hörs vi! 



Av Linnea - 25 november 2013 19:50

Hej!

Har fixat och grejat idag. Gått i skolan såklart badade och det gick väl bra. Jag fick huvudvärk i slutet av dan!!:( Men det har gått över nu. Grejade med star stable när jag hade ätit. Men jäklans lång tid det tog!!! Nu så tr det typ en timme innan jag kan börja spela!! Men jag tror inte jag spelar det mycket heller så.. Haha. Imorrn ska jag antagligen rida på Cecar igen!:)

 Ska bli kul! Hoppas jag mår bra då också. Jag har lite ont i halsen eller det är på väg jag känner det!! SÅ hoppas på det bästa nu! Men rösta i min omröstning det är minst 10 som läser varje dag men det är bara 3 som röstat!! Det borde vara 10 som röstat egentligen. Men jag väntar tills åtminstonde 5 har röstat innan jag gör de där inläggena. Skynda gärna på lite eftersom jag gör det när jag har tid. Så ta er en halv minut och rösta i omröstningen! Åter igen ni hittar den i menyn leta där.


Hoppas ni hare bra så ska jag slappa nu. Herrå!!  

Presentation


Hej!
Kul att just du hittade min blogg!:) Jag är en tjej på 12 vårar som har en egen häst!:)

Capona

Capona är min häst. Jag lånar henne då men.. Iaf är hon en b-ponny på 13 år. Sur men glad liten tant. Haha.       

Men annars så har jag själv tränat upp henne. Nästan,  hon kunde inte så mycket när vi fick henne. Han var ju inriden o så men han hade aldrig i hela sitt liv varit på en ridbana. Men hon kunde hyfsat mycket. Lite skänkelvikning o sånt. Så ja..   Men hon var ett riktigt benrangel när vi fick henne men nu så är hon fin o har mycket muskler. Så hon är värkligen fin nu tycker jag liiite sommar mage men inte mycket. Alla har väl en liten bula på magen på sommaren??   

Cecar

Cecar är också en b-ponny. Fast myyyycket mycket liten. 110 cm ungefär i mankhöjd. Jag är medryttare på honom o rider honom varannan vecka men ibland rider jag honom nån gång själv utan nån bestämd dag. Jag är där o rider Cecar varannan tisdag. Han är en mörkbrun liten busig sak!     

Gästbok

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards